//Εργασία από το σπίτι με παιδιά…

Εργασία από το σπίτι με παιδιά…

Η περίπτωση όπου οι εργαζόμενοι από το σπίτι έχουν και παιδιά σε μικρή ηλικία, αποτελεί μια δύσκολη από μόνη της συνθήκη, μια πρόκληση για τους γονείς. Για αυτό το λόγο πρέπει να σκεφτούν κάποιες τακτικές, προκειμένου να βοηθήσουν τον εαυτό τους να ανταποκριθεί στους δύο αυτούς τους ρόλους.

Η πανδημία του νέου κορωνοϊού έφερε στο προσκήνιο την εργασία από το σπίτι. Η μέθοδος αυτή είναι αναγκαστική, καθώς θεσπίστηκαν τα περιοριστικά μέτρα για τον περιορισμό εξάπλωσης του ιού. Η τηλεργασία στην Ελλάδα δεν ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένη και ουσιαστικά πολλές επιχειρήσεις, καθώς και ελεύθεροι επαγγελματίες βρέθηκαν απροετοίμαστοι. Κάποιοι δυσκολεύτηκαν αρκετά να προσαρμοστούν. Όμως η μετάβαση στη νέα πραγματικότητα εργασίας απαιτείται να είναι γρήγορη.

Η περίπτωση, όπου οι εργαζόμενοι από το σπίτι έχουν και παιδιά σε μικρή ηλικία, αποτελεί μια δύσκολη από μόνη της συνθήκη. Οι γονείς πασχίζουν να συνδυάσουν και το σωστό επαγγελματικό τους προφίλ, αλλά και την επιμέλεια των παιδιών τους. Έρχονται αντιμέτωποι με τη συνεχόμενη διακοπή των εργασιών τους, καθώς τα παιδιά συχνά ζητούν κάτι από εκείνους, ρωτάνε, γκρινιάζουν, θέλουν να ανακαλύψουν κάτι νέο, έχουν την περιέργεια με την απασχόληση των γονέων του, αναπτύσσουν το αίσθημα της βαρεμάρας.

Όλα αυτά αποδεικνύεται ως μια πρόκληση για τους γονείς. Για αυτό το λόγο πρέπει να σκεφτούν κάποιες τακτικές, προκειμένου να βοηθήσουν τον εαυτό τους να ανταποκριθεί στους δύο αυτούς τους ρόλους.

Θα προτείνω κάποιες πρακτικές που έχει δείξει πως συμβάλλουν στην ποιοτικότερη συνύπαρξη της τηλεργασίας και της οικογενειακής ζωής:

1. Να συγκεντρωθούν όλα τα μέλη της οικογένειας και οι γονείς να ενημερώσουν και να εξηγήσουν στα παιδιά τι σημαίνει τηλεργασία, ποιος είναι ο χώρος στον οποίο θα δουλεύουν μέσα στο σπίτι και γιατί θα πρέπει να αφιερώνουν ένα συγκεκριμένο χρόνο σε αυτή. Η επεξήγηση θα ήταν φρόνιμο να γίνει με απλά και κατανοητά λόγια και να απαντηθούν με υπομονή όλες οι τυχόν ερωτήσεις των παιδιών

2. Να δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα για όλη την οικογένεια. Αυτό είναι από τις σημαντικότερες τακτικές για μια ομαλή προσαρμογή σε νέες συνθήκες. Το κάθε μέλος της οικογένειας θα γνωρίζει από πριν τι πρέπει να κάνει μέσα στην ημέρα. Θα αποφεύγονται με αυτόν τον τρόπο οι ερωτήσεις από τα παιδιά για το τι θα κάνουν σε διάσπαρτες ώρες της ημέρας

3. Να υπάρξει συνεργασία και με τον σύντροφο και καταμερισμός των υποχρεώσεων μιας οικογένειας, αν δεν μιλάμε για μονογονεϊκή οικογένεια. Αν υπάρχει δυνατότητα, να ρυθμίσουν τις ώρες που εργάζεται ο καθένας και να αναλαμβάνει ο καθένας κάποιες ξεχωριστές αρμοδιότητες για τα παιδιά. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά δεν θα αισθάνονται την έλλειψη και των δύο γονέων συγχρόνως.

4. Να αναλάβουν όλα τα μέλη, ανάλογα με την ηλικία τους, τις δουλείες που τους αναλογούν μέσα στο σπίτι.

5. Να αξιοποιείται και ο χρόνος των παιδιών σε χρήσιμα πράγματα

6. Να θέσουν κανόνες όσον αφορά τις οθόνες. Να μπουν όρια στον χρόνο που θα σπαταλήσουν μπροστά από την τηλεόραση, τα tablet, τις συσκευές. Δεν σημαίνει πως θα απαγορευτούν, αλλά δεν γίνεται να περνούν ώρες μπροστά από αυτά. Όλες οι συσκευές και τα παιχνίδια προκαλούν εκρήξεις ντοπαμίνης και κρατάνε κολλημένα τα παιδιά σε αυτά. Να σεβαστούν τουλάχιστον τα τέσσερα όχι (S. Dulfo) στις οθόνες: i. Όχι το πρωί, ii. Όχι κατά τη διάρκεια των γευμάτων, iii. Όχι στο παιδικό δωμάτιο, iv. Όχι πριν τον βραδινό ύπνο. Να προσφέρουν εναλλακτικές για να απομακρύνουν τα παιδιά από αυτά.

7. Να δημιουργηθεί ένας ξεχωριστός χώρος εργασίας. Θα πρέπει να περιοριστεί αυστηρά ο χώρος, στον οποίο δουλεύουν, έστω και αν αυτός ο χώρος είναι ένα γραφείο σε κάποιο μέρος του σπιτιού. Είναι καλό να απομονωθεί και να γίνει αντιληπτό πως δεν είναι «προσβάσιμο». Τα παιδιά είναι απαραίτητο να αντιληφθούν πως εκεί είναι ο δικός χώρος, όπου επικρατεί ησυχία και δεν επιτρέπεται η συντροφιά και το παιχνίδι μέσα εκεί.

8. Να κανονίζονται από την προηγούμενη μέρα ή πριν ξεκινήσουν την εργασία τους, τα γεύματα των παιδιών. Το πρωινό τους, το σνακ, το απογευματινό τους, το νερό τους, θα πρέπει να είναι έτοιμα και μοιρασμένα, ώστε να μπορούν να μην τα ζητάνε και να μην διακόπτουν τους γονείς.

9. Να αφιερώνουν χρόνο στο να τρώνε ένα κυρίως γεύμα, τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, με όλα τα μέλη της οικογένειας και να κάνουν ένα πιο μεγάλο διάλειμμα από τη δουλειά τους. Τα παιδιά θα γεμίζουν από θετικά
συναισθήματα και θα απολαμβάνουν την οικογενειακή θαλπωρή.

10. Να δίνουν προτεραιότητα στη δουλεία τους τις ώρες που πρέπει να εργάζονται. Έτσι θα οριοθετήσουν τον εαυτό τους και θα είναι πιο αποδοτικοί.

11. Να προσπαθούν να μένουν συγκεντρωμένοι και να μην αποσπάτε η προσοχή τους. Τα ακουστικά βοηθούν ιδιαίτερα στο να μην ακούν τόσους θορύβους του σπιτιού. Ο χρόνος εργασίας θα μειωθεί αν γίνουν όλα μέσα στο
οργανόγραμμα που έχουν θέσει.

12. Να ορίσουν τις πιο παραγωγικές ώρες τους και να δίνουν έμφαση σε αυτές. Σε αυτή τη διάρκεια θα μπορούν να εκτελούν τις πιο απαιτητικές εργασίες

13. Να δημιουργήσουν κώδικες επικοινωνίας μεταξύ τους και τα παιδιά να το αντιληφθούν σαν παιχνίδι. Θα βρουν εκφράσεις από ζώα, χρώματα, παιχνίδια, ήρωες και να τους δώσουν σημασίες. Δηλαδή τα παιδιά μπορούν να εκφράζουν μια λέξη που θα σημαίνει ότι θέλουν κάτι επείγον και οι γονείς πρέπει να διακόψουν την δουλειά. Οι γονείς να μπορούν να εκφράσουν με μια λέξη ότι δεν μπορούν να διακόψουν ή αντίθετα ότι είναι πιο χαλαροί. Σε αυτό το παιχνίδι επικοινωνίας, σαφέστατα θα πρέπει να μπουν όρια και συνέπειες, γιατί τα παιδιά μπορεί να εκμεταλλευτούν αυτό το παιχνίδι και να φέρουν αντίθετα αποτελέσματα.

14. Για τους μαθητές θα πρέπει να ενισχύσουν το αίσθημα ευθύνης ως προς το μαθησιακό κομμάτι. Τα παιδιά δεν πρέπει να χαλαρώσουν από την ρουτίνα του διαβάσματος. Τα περισσότερα σχολεία προσφέρουν διαδικτυακά μαθήματα και αναθέτουν ασκήσεις για το σπίτι και διάβασμα. Τα παιδιά οφείλουν να γνωρίζουν πως μέσα στην ημέρα έχουν την υποχρέωση να παρακολουθούν τα μαθήματα και να πραγματοποιούν τις εργασίες τους.

15. Για τα μικρότερα παιδιά θα μπορούν να τους προτείνουν κάποιες δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης. Υπάρχει πληθώρα δραστηριοτήτων για παιδιά και μπορούν να τις αναζητήσουν μέσω διαδικτύου και να πάρουν ιδέες. Ενδεικτικά θα αναφερθούν οι πιο δημοφιλείς, όπως οι κατασκευές, η ζωγραφική, ο χορός, εκμάθηση ζώων, φυτών, λουλουδιών, κουκλοθέατρο, παζλ, δημιουργία δικών μας φυτών ή φακών, επιτραπέζια, πειράματα, πλαστελίνες, κυνήγι θησαυρού, παιχνίδι ρόλων, συμβολικό παιχνίδι, παραμύθια Είναι μια ευκαιρία για συμφωνία και διαπραγμάτευση με την οικογένειά μας και μια ιεράρχηση των υποχρεώσεών μας μέσα στο σπίτι. Θα θέσουμε νέους προσωπικούς στόχους και θα καταφέρουμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτές τις δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες.

Η οικογένεια δεμένη και αγαπημένη θα καταφέρει να «νικήσει» τη νέα πανδημία.

*Η Μαρία Παπαδάκη είναι Ψυχολόγος, Συνεργάτης Metropolitan General

πηγή: ygeiamou.gr

Spread the news!